011 39 82 70 Stuur ons een mail

WelkomTherapieënWie zijn weFoto'sContact

Logopedie > Neurologische aandoeningen

Neurologische aandoening

Volwassenen kunnen ook terecht bij een logopediste. Mensen die een hersentrauma ervaren hebben, kunnen hun vermogen om te communiceren (tijdelijk) verliezen.

Om te communiceren doen we beroep op twee belangrijke pijlers: taal en spraak. Wanneer iemand problemen ondervindt op vlak van deze communicatieve pijlers, zal dit een grote invloed hebben op zijn/haar leven. Daarom is het essentieel om logopedische begeleiding op te starten zodat de verschillende taal- en/ spraakvaardigheden geoptimaliseerd kunnen worden.

Een hersentrauma kan verschillende oorzaken hebben: herseninfarct, hersenbloeding, ongeval, chronische ziekte (parkinson, MS, huntington), ...

Afasie

Bij een taalstoornis spreken we doorgaans van een afasie. Deze stoornis komt tot stand door een uitval in de linkerhersenhelft. Enkele fouten die kenmerkend zijn voor een afasie:

• Benoemingsproblemen,
  • Fouten zoals: 'stoel' ipv 'tafel',
  • Praten in telegramstijl.

Dysartrie

Bij een spraakstoornis spreken we doorgaans van een dysartrie. Deze stoornis is te wijten aan een uitval in de rechterhersenhelft. Enkele fouten die kenmerkend zijn voor een dysartrie:

• Articulatie fouten 'pauw' ipv 'blauw',
  • Moeite met lip- tong- en mondbewegingen.

Slikproblemen

Een logopediste kan ook therapie aanbieden bij slikstoornissen. Kenmerkend voor dit probleem:

• Regelmatig verslikken,
  • Lekkage,
  • Langdurig voeding in de mond houden.

Omdat iedereen anders is, bestaat er geen 'standaardpakket' voor de begeleiding. Tijdens een observatie of testfase wordt gekeken naar de aard van het probleem. Daarna wordt er een individueel begeleidingsplan opgesteld. Daarnaast is het belangrijk dat de naaste familie nauw betrokken wordt. We streven naar een transparante behandeling en vlotte communicatie met hen.